• Neem contact met ons op tel. 0522-202084
Nieuws
  1. Manitou
  2. Nieuws
  3. Waarom de knikheftruck de meest veelzijdige probleemoplosser in het magazijn is

Waarom de knikheftruck de meest veelzijdige probleemoplosser in het magazijn is

  • 13-8-2019

Waarom de knikheftruck de meest veelzijdige probleemoplosser in het magazijn is

In deze moderne tijden zien we een tweedeling van de primaire focus van de magazijnmanager. In e-commerce magazijnen met veel SKU’s en kleingoed gaat het om cut-off tijden, extreem snel uitleveren en is mechanisatie of automatisering bijna een must.

In palletmagazijnen gaat het nog steeds om ofwel meer kunnen opslaan op de vierkante meter ofwel om ruimte te besparen door compacter op te slaan.

In essentie gaat het bij beide varianten nog steeds om efficiency en kostenbesparing. Het magazijn is allang geen sluitpost meer, maar een cruciaal onderdeel met een belangrijke bijdrage aan het bedrijfsresultaat.

In de palletmagazijnen worden gangpaden smaller. Nadat we decennia met heftrucks in gangpaden van 4 meter hebben gewerkt, volgden de reachtrucks, smalle gangen trucks en hoogbouwkranen elkaar snel op. Elke soort bracht zijn eigen voordelen en toepasbaarheid mee. Ruimte besparen betekent nu eenmaal kosten besparen. Maar aan de andere kant willen we ook niet aan flexibiliteit boeten. De gebruikte systemen of heftrucks moeten het liefst ook veelzijdig zijn. Vele automatiseringsprojecten hebben vanwege deze wens toch minder resultaten gebracht dan verwacht.

 

Maar welk product brengt dan zowel efficiency als  flexibiliteit?

De knikheftruck heeft nog vaak te kampen met onbekendheid en heeft deze variant heeft nog niet de erkenning gekregen die het verdient. Tijd voor een nadere toelichting dus.

De Manitou EMA II serie bestaat uit elektrische scharnierende heftrucks, ook wel knikheftrucks genaamd. Door zijn compacte afmetingen en een mast die 220° kan draaien, kan het gemakkelijk manoeuvreren in gangen die smaller zijn dan 1,8 m. Voeg daarbij een hefhoogte tot 12,7 meter en het is duidelijk dat met deze machine een extreem compact magazijn bediend kan worden. Met de hefcapaciteit zit het ook goed; de capaciteiten van de verschillende modellen variëren van 1.300 tot 2.000 kg en dat is geschikt voor de meeste magazijnen. Bovendien is de knikheftruck stabieler dan een heftruck, waardoor de last op grote hoogten veilig kan worden weggezet.

Het wordt zelfs beter: door de hoge bodemvrijheid kan men de truck tevens gebruiken voor gebruik buiten. Bijvoorbeeld om de vrachtwagens te laden / lossen. Zo kunnen magazijnen met een kleinere vloot hetzelfde werk gedaan krijgen.

In het kort de voordelen van een knikheftruck:

1. Smalle gangpaden / compactere opslag

2. Zowel binnen als buiten werken

3. Ruimtebesparend of capaciteit verhogend.

Een voorbeeld om dat laatste punt te verduidelijken. In een magazijn met gegeven afmetingen kan een heftruck circa 400 pallets opslaan. In datzelfde magazijn kan een reachtruck dat aantal al verhogen tot 600 pallets. Door de nog smallere gangpaden kan een knikheftruck dat aantal verder omhoog schroeven tot 880 stuks.

Zijn er dan geen nadelen? Zo willen wij het niet noemen, maar een knikheftruck vereist wel een chauffeur met meer ervaring en kunde dan gemiddeld. Een specifieke training is nodig. Een knikheftruck vraagt ook om een hogere investering dan een conventionele heftruck, dus er zal een berekening moeten worden gemaakt voordat de keuze kan worden gemaakt.

Een berekening die wij graag maken, als wij een kijkje mogen nemen in uw magazijn.